Edwin, Geest & Lichaam

Na mijn studies in de klinische scheikunde aan de KUL was ik enkele jaren werkzaam in een ziekenhuis op de dienst nucleaire geneeskunde. Nadien was ik actief voor een aantal bedrijven in de farmaceutische sector en gezondheidssector. In 2010 volgde ik een opleiding aan het FIOW Gent tot orthomoleculair therapeut. Ik was dan ook nog actief in het bedrijfsleven als consultant voor strategische vraagstukken.
Wat me telkens opviel was dat bedrijfsleiders zeer slecht functioneerden ten gevolge van een slechte levensstijl. Slechte slaapgewoonten, verkeerde voeding , gebrek aan beweging, tekorten aan essentiële bouwstoffen zorgden er voor dat zaakvoeders niet meer in staat waren om hun bedrijf te leiden.
Dat zette er mij toe aan om een opleiding Stress & Burn Out Coaching te volgen in 2017. Aangevuld met loopbaancoaching kan ik vandaag de mensen ondersteunen  vanuit verschillende invalshoeken.

Geest en Lichaam helpt mensen om terug in balans te komen met hun lichaam. Dit zowel op mentaal als lichamelijk vlak. Wij bekijken de mens vanuit een holistische visie waarbij we ervan uitgaan dat je lichaam, geest plus ziel één dynamisch geheel zijn en dus onderling nauw met elkaar verbonden.

 

Vandaag ontvang ik de mensen in een natuurlijke en rustige omgeving zodat wij voldoende aandacht aan hen kunnen besteden. Dat bevordert het helingsproces.

 

Mijn aanpak & waarden

Mensen die mentaal en fysiek ontregeld zijn, kampen altijd met een veelheid aan klachten. De oorzaak van deze klachten zijn vaak te vinden in verschillende domeinen. Deze moeten dan één voor één aangepakt worden om tot gunstige resultaten te komen. Ik werk, waar nodig,  samen met andere collega’s die onderlegd zijn in andere vakgebieden om de mensen terug in balans te krijgen.

Het zoeken naar de oorzaak van de klachten is soms een lange zoektocht. Deze kan zowel van fysieke als van psychische aard zijn.
Door een uitgebreide anamnese en vraagstelling komen we tot een behandelingsprotocol dat meerdere maanden tot een jaar zal moeten toegepast worden. Tijdens het vernieuwingsproces van je lichaam zullen de gezonde bouwstenen een “betere ik “ van jezelf maken.

Daarom maken we graag veel tijd om naar je te luisteren en spenderen we veel energie aan  “ het uitleggen waarom het nu even niet goed met je gaat “ .

Wij respecteren het individu zoals hij /zij is zonder te oordelen.
Wij hanteren de uiterste discretie en geheimhouding tijdens de consultaties zodat onze cliënten in alle openheid kunnen meewerken aan het verbeterproces.

Mijn ervaring

Sinds 1980 ben ik steeds op één of andere manier actief geweest in de gezondheidsector. Na enkele jaren gewerkt te hebben in het academisch ziekenhuis KULeuven op de dienst Nucleaire Geneeskunde, heb ik jobs uitgeoefend voor bedrijven zoals Becton Dickinson, Merck-Millipore, Pentair, Dafra Pharma. Deze bedrijven hebben allen een relatie met de pharmaindustrie of gezondheidszorg.
Mijn jobs brachten mij in Europa, Afrika, Midden Oosten, Verre Oosten, USA.
In 2008 begon ik met mijn eigen consultancy bedrijf waarbij wij nog actief bleven in deze sectoren.
Vanaf 2010 kwam ik in contact met de leefwereld van de orthomoleculaire geneeskunde en ontdekte ik een discipline die meer gericht is op preventieve geneeskunde en het zoeken naar de oorzaken van klachten ipv een aanpak die meer aanleunde bij het symptomatisch behandelen van klachten. Uiteraard kan de orthomoleculaire geneeskunde niet alle klachten oplossen maar kunnen we toch voor een groot stuk ondersteunend werken voor de behandelingsmethoden van de klassieke geneeskunde. Zoals altijd proberen we “ the best of both worlds “ voor de patiënt te integreren.

In de loop van de jaren merkten we dat de oorzaak van vele klachten te zoeken waren in de psyche van de mens, die tijdelijk uit balans was.
Dat zette mij er toe aan om een opleiding te volgen in “Inspirerend Coachen “ en in “ Stress & Burn out Coaching “. Deze ervaring koppel ik vandaag ook aan loopbaancoaching binnen Pygmalion.
Ik school mij permanent bij omdat we elke dag nieuwe ontdekkingen doen die ons leren hoe we lichaam en geest beter op elkaar kunnen afstemmen om een beter en gezonder leven te leiden. 

Mijn opleiding

Voor een overzicht van mijn opleidingen verwijs ik graag naar mijn LinkedIn profiel dat je hier vindt:

www.linkedin.com/in/edwinmincke

Mijn leven

Levenslessen van een piloot

Toen ik zeven jaar was, nam mijn vader me regelmatig mee naar een plaatselijk vliegveld. Hij leerde daar zweefvliegen en ik mocht op de begane grond (onder supervisie) de vliegactiviteiten meemaken en bewonderen hoe de zweefvliegpiloten als een libel op eigen krachten probeerden in de lucht te blijven hangen. Luchtvaart is mij altijd blijven fascineren en ik werd een vaste bezoeker van talrijke vliegshows. Geen idee had ik dat vliegen zo symbool zou staan voor de rest van mijn leven.

Mijn eerste studiekeuze werd mij aanvankelijk door mijn ouders ingefluisterd. Achteraf gezien bleek dit niet zo succesvol en nadien koos ik zelf de opleiding waarvan ik dacht dat die mij beter zou liggen. Een opleiding voor een beroep dat ik nooit uitgeoefend heb. Uiteindelijk probeer je dan toch je roeping te vinden door opnieuw bij te studeren en te zien of je dit keer wel aansluiting vindt met je buikgevoel.

Ondertussen lijkt dat wel te lukken en bouw je een internationale carrière op (waarbij je heel veel kan/mag/moet vliegen). Ik moet, als passagier, zo ongeveer evenveel vlieguren geboekt hebben als de doorsnee piloot bij SN Airlines en kende ondertussen zowat alle vlieghavens in de halve wereld op mijn duimpje. Maar net zoals een zweefvlieger die steeds hogerop wil en moet klimmen om in de lucht te blijven, heb je die onstuitbare drang om je steeds hoger en beter te kunnen ontwikkelen en dus studeer je nog maar bij om je ‘vliegtalenten’ aan te scherpen en hogerop te klimmen op de hiërarchische ladder van het bedrijfsleven.

Na verloop van tijd kom je de vrouw van je leven tegen (dacht ik toen!) en samen bouw je aan je toekomst. Elke carrièrestap wordt met je partner besproken en goedgekeurd. De kinderen worden groot, studeren verder en dus studeer je maar mee uit sympathie. De ene kiest voor een linguïstisch geïnspireerde carrière, de andere voor een medische loopbaan. Het lukt me redelijk om beide disciplines te volgen (al is Chinees best wel moeilijk).

Je omgeving vraagt zich af: waarom doe je dat nog allemaal? Nog niet druk genoeg? Wat wil je bewijzen? Maar je wilt steeds meer en meer bereiken en dus zoek je hogere en verdere horizonten op. Op zoek naar je limieten.

Elke piloot dient aan de controletoren, voorafgaandelijk aan zijn/haar vlucht, een gedetailleerd vluchtplan in met een uitgestippelde koers. Zo heb ik zelf ook steeds geprobeerd om mijn carrièrestappen vijf à tien jaar op voorhand te plannen. Aanvankelijk lukt dat, maar op een gegeven moment word je door werkomstandigheden meer en meer een andere richting uitgestuurd. Een richting die je eigenlijk niet gepland had. Je wilt wel reageren, maar je ‘boordinstrumenten’ vallen één na één uit. Je geraakt op drift en wijkt af van het geplande traject. Je krijgt een burnout, black-out. Over & out.

Het onvermijdelijke gebeurt. Net zoals Icarus, die te dicht bij de zon kwam, verbrand je je vleugels. Je vliegtuigje spat uit elkaar. Je valt pijlsnel naar beneden, zonder parachute, en je maakt een fatale smak. Zeer pijnlijk, want wie hoog vliegt, kan diep vallen. En dat doet pijn, heel veel pijn. Op hulp en begrip van de partner hoef ik niet te rekenen, die blijkt ondertussen al vele jaren met iemand anders vrolijk rond te vliegen. En daar lig je dan te midden van de brokstukken, compleet aan de grond. 

What went wrong?

De debriefing van de vlucht was duidelijk: te vaak grenzen voor mezelf verlegd, niet vaak genoeg ‘neen’ gezegd, alarmsignalen niet au sérieux genomen, geen hulp gevraagd, te weinig aan mezelf gedacht, denken dat ik altijd meer en beter moest, mezelf wijsmaken dat het ooit wel zou beteren.

Ik heb de brokstukken van mijn vliegtuigje aan elkaar gelijmd en heb terug leren vliegen, samen met een lieve co-piloot. Het heeft enkele jaren geduurd voor ik terug een stap in de cockpit durfde te zetten. Ik vlieg nu minder hoog en minder ver, want ik heb het allemaal gezien en meegemaakt. En ik heb geleerd van mijn navigatiefouten. En ik wil vooral anderen vlieglessen geven om op een veilige en beheerste manier door het leven te gaan. Ik wil anderen leren om controle te houden over hun boordinstrumenten. Ik wil ervoor zorgen dat ze veilig kunnen landen.

Soms wou ik ook dat ik opnieuw zeven jaar was. Ik wed dat ik dan wel duidelijk zou weten wat ik zou willen worden.

Je raadt het.

Piloot.