Wandelcoaching

Wat maakt wandelcoaching anders dan andere vormen van coaching?
Wat zijn de unieke elementen?

Groen is goed voor lichamelijke en geestelijke gezondheid

Dat er iets bijzonders gebeurt met mensen zodra ze buiten in een Natuur zorgt dat stemming en concentratie verbeteren, en dat stress – bijvoorbeeld gemeten aan de bloeddruk of stresshormonen – afneemt.

Natuur reduceert stress bij wandelcoaching

Verschillende theorieën verklaren de stress herstellende effecten van de natuur. Een is de Attention Restoration Theory van Kaplan & Kaplan. Die noemt de vier kenmerken van de natuur. Ze spelen een belangrijke rol bij wandelcoaching.’

  • Being away – Je bent even helemaal weg van de dagelijkse beslommeringen. Een effect dat heel snel optreedt zodra je in een groene omgeving bent.
  • Soft fascination – De natuur trekt automatisch de aandacht, zonder dat het moeite kost. Hoe kan dat? Dat komt door de fractale structuren. Hoewel de natuur er op het eerste gezicht chaotisch uitziet zit er een herhalend patroon in. De tak van een boom is een kleine boom. Het blad heeft ook de vorm van een klein boompje: de natuur trekt de aandacht zonder dat het moeite kost.
  • Putting in perspective – Zijn en wandelen in de natuur helpen ons ervaringen, gedachten, gevoelens in perspectief te zetten. De grootsheid van de natuur heeft een relativerend effect.
  • Pleasing our senses – De natuur geeft zintuiglijke sensaties. Zoals de wind door je haren en op je wangen, de geur van het bos, de stilte, vogelgeluiden, een gladde kastanje in een prikkende bolster voelen, een veer van een uil. Dat helpt om los te komen van dagelijkse beslommeringen.

Onze wandelingen vinden plaats in de Herkenrodebossen in Stevoort/Kermt en duren ongeveer 2 uur.

Helder denken en (zelf)reflectie

De Universiteit van Michigan stuurde in onderzoek studenten naar buiten. Tijdens een tests moesten zij eerst lange cijferreeksen onthouden en herhalen. Daarna werden ze uit wandelen gestuurd: één groep het park in, de andere groep maakte een stadswandeling. Na terugkomst scoorden de parkwandelaars aanzienlijk beter dan de stadswandelaars op de cijferstest. De groene wandeling verbeterde het korte termijngeheugen met 20 procent. Het hoofd en denken worden helder. Mensen worden ook behulpzamer en vriendelijker na een bezoek aan de natuur.

Aandacht in een stadse omgeving en ook binnenshuis belast het werkgeheugen flink. Na een tijd neemt de concentratie af. Met zo’n druk en vol hoofd is het lastig reflecteren. Nadenken over jezelf en anderen, nieuwe inzichten verwerken gaan lastig wanneer je aandacht tegelijkertijd op een dringende manier wordt opgeëist door de stadse omgeving, beschrijft wetenschapsjournalist Mark Mieras in ‘Beetje natuur, grote invloed’, een literatuurstudie naar het effect van de natuur, geschreven in opdracht van het Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid.